• Synlig læring og progression

    Synlig læring og progression

    Med denne fortælling indledte de fire samarbejdende kommuner ansøgningen til A.P. Møller Fonden, der beskrev, hvordan alle børn skulle lære at lære mere.

    Fortællingen beskriver en hverdag i skolen, der kalder på nye tilgange til undervisning og læring, og som fordrer, at både ledelse, medarbejdere og elever får og indgår i nye roller i skolens daglige virke for at bringe den enkelte elevs læring i centrum.

    Læs mere

  • Spørgsmål og svar

    Spørgsmål og svar

    Hvad er synlig læring og hvad betyder det for elevernes læring og trivsel?

    Vi vil på denne side svare på nogle af de spørgsmål, der løbende melder sig i arbejdet med synlig læring på vores skoler.

    Hvis du har spørgsmål, der ikke er besvaret her, er du velkommen til at skrive til [email protected], så vil vi svare hurtigst muligt.

    Læs mere

  • Synlig læring

    Synlig læring

    Den New Zealandske lærings- og uddannelsesforsker professor John Hattie har med sin omfattende forskning dokumenteret, hvad der virker i undervisningen. Hattie kalder det synlig læring.

    Synliggørelse i form af tydelige læringsmål, klasseledelse og feedback er i følge Hatties forskning (Hattie, 2009) den væsentligste faktor, når det gælder forbedring af elevernes resultater.

    Læs mere

  • Synlig læring i praksis

    Synlig læring i praksis

     

    Direktør for den engelske konsulentvirksomhed Challenging Learning, James Nottingham, holdt oplæg om synlig læring i Brøndby den 29. april 2014 for en fyldt sal i Idrættens Hus. En særdeles veloplagt Nottingham talte varmt for at ændre praksis i skolerne på en måde, så vi i højere grad fokuserer på at eleverne lærer at lære fremfor at fokuserer på at eleverne opnår en bestemt mængde viden.

    Nottingham er inspireret af John Hatties forskning omkring faktorer, der påvirker læring. Hattie har lavet en liste med de mest effektfulde faktorer, der påvirker elevernes læring.

    Læs mere